Ve Veverské Bítýšce je spousta zajímavostí
Poznejte je!
Hrad Veveří
Pouze 2 km od Veverské Bítýšky stojí nad řekou Svratkou hrad Veveří, jeden z největších hradů u nás. Byl podle pověsti založen kolem roku 1059 moravským knížetem Konrádem I. Brněnským. Ovšem...číst dále >
Pouze 2 km od Veverské Bítýšky stojí nad řekou Svratkou hrad Veveří, jeden z největších hradů u nás. Byl podle pověsti založen kolem roku 1059 moravským knížetem Konrádem I. Brněnským. Ovšem první písemný doklad o jeho vzniku pochází až z roku 1213. Původně románský a raně gotický hrad byl ve středověku využíván jako zemská pevnost i jako pokladnice. Odolal obléhání husitů za husitských válek, odolal i obležení Švédů, když v roce 1645 vojska generála Torstenssona dobývala Brno. Byl dobyt pouze jednou, a to pruskými vojsky v roce 1741. Až do vzniku samostatného Československa byl hrad v soukromém vlastnictví aristokratů a podnikatelů z Rakouska-Uherska, byl udržován a zvelebován. Do vlastnictví státu byl prodán tehdejším vlastníkem baronem Mořicem Arnoldem de Forest v roce 1925. O tři roky později ho navštívil prezident T.G. Masaryk a objevily se plány na jeho využití jako prezidentské rezidence na Moravě. V následujících letech v součinnosti s památkovým úřadem probíhaly rekonstrukční a památkové práce, které nebyly přerušeny ani za nacistické okupace. Bohužel, ke konci druhé světové války zasáhly boje o Brno také hrad, který byl poškozen a při následném průchodu armád zmizela i velká část jeho mobiliáře. Největší rány však hrad utrpěl za minulého režimu, kdy byl v letech 1953-1954 s bezprecedentní necitlivostí „upraven“ pro potřeby Lesnického učiliště, které zde působilo následujících 20 let. V letech 1972-1999 byl objekt ve správě VUT v Brně, což ale vůbec nepřispělo k zlepšení jeho stavu. Zcela neodborné zásahy v rámci tzv. „statického zajištění“ vedly k dalším těžkým poškozením hradu, který byl pak od roku 1989 na příštích 10 let zcela ponechán svému osudu. Teprve v roce 1999, kdy hrad přešel do správy Národního památkového ústavu v Brně, byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce zdevastovaného objektu. Hrad byl po dlouhé době znovu zpřístupněn veřejnosti v roce 2002. K hradu Veveří se váže spousta tajemství, legend i zajímavých událostí. Je to například pověst, že hrad Veveří je jedním z míst, kde se měl ukrývat obrovský poklad -12 stříbrných soch apoštolů pocházející z kořisti válečného tažení knížete Břetislava I. v 11.století do Polska. Podle legendy byly tyto sochy převezeny templářskými rytíři na jejich hrad Veveří z blízkého kláštera Porta Coeli po zavraždění posledního Přemyslovce, krále Václava III. Je to možná jen romantická legenda, ale faktem zůstává, že v novodobé historii hrad Veveří mj. třikrát navštívil bývalý britský premiér, tehdy jako ministr obchodu, Winston Churchill a také zde strávil v roce 1908 se svou manželkou část své svatební cesty po Evropě…
![](https://mestopodhrademveveri.cz/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2020/11/Photo.png.webp)
Socha sv. Jana Nepomuckého
Přímo před kostelem sv. Jakuba Staršího, který je dominantou náměstí ve Veverské Bítýšce, stojí socha světce - sv. Jana Nepomuckého. Tato socha je postavena na unikátním trojlaločném konkávně tvarovaném soklu, jehož...číst dále >
Přímo před kostelem sv. Jakuba Staršího, který je dominantou náměstí ve Veverské Bítýšce, stojí socha světce - sv. Jana Nepomuckého. Tato socha je postavena na unikátním trojlaločném konkávně tvarovaném soklu, jehož druhá část má tvar kalicha a je ukončena vyloženou profilovanou římsou. Socha světce je v životní velikosti.
![](https://mestopodhrademveveri.cz/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2020/11/DSC_4462.png.webp)
Železniční trať
Veverská Bítýška – Kuřim
Po stopách staré železniční trati se můžete vydat pěšky nebo na kole místy, kde v letech 1911-1936 jezdily vlaky mezi Veverskou Bítýškou a Kuřimí, údolím Kuřimského potoka přes Chudčice a Moravské...číst dále >
Po stopách staré železniční trati se můžete vydat pěšky nebo na kole místy, kde v letech 1911-1936 jezdily vlaky mezi Veverskou Bítýškou a Kuřimí, údolím Kuřimského potoka přes Chudčice a Moravské Knínice (tehdejší název Moravské Kynice). Železnice, která výrazně historii Veverské Bítýšky poznamenala, sloužila nejen k přepravě osob včetně výletníků a hostů letních bytů, ale především k přepravě nákladů z Veverské Bítýšky do Kuřimi: dřeva, obilí, řepy, cihel, šamotu a hlavně kaolinu. Trať byla za tehdejšího Rakouska - Uherska vybudována již za 2 roky! A to včetně vybudování náspů a hlubokých a dlouhých výkopů, z nichž největší byl průkop do Chudčic. Trať byla dlouhá 8,4 km s převýšením 55 metrů. Projekt na stavbu trati byl předložen c.k. ministerstvu železnic v roce 1909 a již v únoru 1911 byl slavnostně zahájen provoz! Trať sloužila nepřetržitě až do roku 1936, kdy byla těžba kaolinu zastavena a z důvodů ekonomických potíží, na žádost akciové společnosti dráhy Kuřim-Veverská Bítýška, byl rozhodnutím vlády ČSR její provoz ukončen a trať byla zrušena.
![](https://mestopodhrademveveri.cz/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2020/11/zeleznice3.png.webp)
Chráněné území Údolí Bílého potoka
Toto zalesněné a místy skalnaté údolí, oficiálně nazývané Chráněná oblast přírodního parku Bílého potoka, se rozkládá od Vlkova u Tišnova až po Veverskou Bítýšku na rozloze přibližně 3,5 tisíce ha a...číst dále >
Toto zalesněné a místy skalnaté údolí, oficiálně nazývané Chráněná oblast přírodního parku Bílého potoka, se rozkládá od Vlkova u Tišnova až po Veverskou Bítýšku na rozloze přibližně 3,5 tisíce ha a jeho celým územím v délce 15 km protéká Bílý potok, který se u Veverské Bítýšky vlévá do řeky Svratky. Většina zdejších lesů, především na nepřístupných místech, jsou ryze přírodního charakteru: bučiny, suťové lesy a doubravy. Naleznete zde mnoho prastarých stromů. Park poskytuje jedinečnou příležitost poznat život lesů, které u nás v dávné historii pokrývaly většinu našeho území. Ve zdejších lesích a skalách rovněž hnízdí řada významných druhů ptáků. Údolí si můžete celé projít pěšky, nebo projet na kole po nové cyklostezce z Veverské Bítýšky až po Šmelcovnu a dále k Hálovu mlýnu.
![](https://mestopodhrademveveri.cz/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2020/12/DSC_4736.png.webp)
Jarošův mlýn
muzeum řemesla mlynářského
Jarošův válcový mlýn je jediný dochovaný z původních 15 vodních mlýnů, které kdysi na obou březích Bílého potoka stávaly. Tento mlýn s kompletním a funkčním mlýnským vybavením se nachází přímo ve...číst dále >
Jarošův válcový mlýn je jediný dochovaný z původních 15 vodních mlýnů, které kdysi na obou březích Bílého potoka stávaly. Tento mlýn s kompletním a funkčním mlýnským vybavením se nachází přímo ve městě, na levém břehu Bílého potoka a je veřejnosti plně přístupný. Je zde unikátní Muzeum řemesla mlynářského s raritním původním celodřevěným mlýnským vybavením, které názorně dokladuje, jakým způsobem se dříve tradičně zpracovávalo obilí a jak se ve starém vodním mlýně mlela mouka. Podle dostupných zdrojů stával na tomto místě již v r.1635 tzv. mlýnek. Současný Jarošův mlýn byl do dnešní podoby postaven v roce 1938 a ve své době byl vybaven nejmodernější mlýnskou technologií a strojním zařízením od světoznámé firmy Josef Prokop a synové z Pardubic. V Jarošově mlýně jsou celoročně pořádány nejen prohlídky, ale i různé programy a tematické akce.
![](https://mestopodhrademveveri.cz/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2020/12/Jarošův-mlýn.png.webp)
Smírčí kámen
Zaoblený kámen vsazený do země při okraji silnice na Hvozdec připomíná dávnou tragédii, kdy se zde po hádce pobili dva mladí tovaryši putující krajem. Jeden z nich, řezník, zemřel na místě...číst dále >
Zaoblený kámen vsazený do země při okraji silnice na Hvozdec připomíná dávnou tragédii, kdy se zde po hádce pobili dva mladí tovaryši putující krajem. Jeden z nich, řezník, zemřel na místě a druhý následkem zranění následujícího dne zrána. Na usmíření byl vsazen do země kámen a na něm vytesán kříž a sekyra s letopočtem 1559.
![](https://mestopodhrademveveri.cz/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2020/12/IMG_1254_edit.png.webp)
Slešťůvka
Tato místní lesní oáza klidu a míru se nachází na kraji města, u výjezdu ve směru na Hvozdec. Poetická procházka těmito místy vede až ke kapličce, pod kterou je studánka. Kapličku...číst dále >
Tato místní lesní oáza klidu a míru se nachází na kraji města, u výjezdu ve směru na Hvozdec. Poetická procházka těmito místy vede až ke kapličce, pod kterou je studánka. Kapličku nechal postavit v roce 1896 místní nadučitel Jan Dvořák jako poděkování sv. Marii za své uzdravení z těžké nemoci.
![](https://mestopodhrademveveri.cz/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2020/12/IMG_0799.png.webp)
Kaple Matky Boží u hradu Veveří
Místně je tato kaple nazývána „kostelíčkem na Veveří“. Je to poutní místo a každoročně se zde konají církevní slavnosti, vždy v neděli nejbližší svátku Nanebevzetí Panny Marie. Původní kaple z konce...číst dále >
Místně je tato kaple nazývána „kostelíčkem na Veveří“. Je to poutní místo a každoročně se zde konají církevní slavnosti, vždy v neděli nejbližší svátku Nanebevzetí Panny Marie. Původní kaple z konce 12. století sloužila pravděpodobně jako kostel středověké osady, která zanikla v roce 1428. Po celá staletí byla kaple udržována a opravována. Kolem ní byl až do roku 1880 hřbitov. Váže se k ní mnoho tajemných příběhů a pověstí. Jde o pozoruhodnou stavbu na překrásném místě, před vstupem do hradu Veveří, kterou nemůžete přehlédnout a určitě stojí za to ji vidět.
![](https://mestopodhrademveveri.cz/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2020/12/DJI_0871.png.webp)
Cholerový hřbitov
Přímo nad městem, ve směru na hrad Veveří, připomíná dřevěný kříž a kámen s pamětní deskou místo, kde v roce 1831 vznikl na malém kousku farního pole hřbitov, na kterém byly...číst dále >
Přímo nad městem, ve směru na hrad Veveří, připomíná dřevěný kříž a kámen s pamětní deskou místo, kde v roce 1831 vznikl na malém kousku farního pole hřbitov, na kterém byly pohřbívány oběti epidemie cholery, která Veverskou Bítýšku zasáhla v roce 1831. Přesně se neví, jak dlouho byl tento hřbitov využíván. Na jeho místě byl v polovině 19. století vztyčen litinový kříž a vysázeny stromy. Toto pietní místo bylo však v 70. letech minulého století naprosto necitlivě zdevastováno a k jeho obnově došlo až v roce 1999.
![](https://mestopodhrademveveri.cz/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2020/12/IMG_1247_edit.png.webp)